Nieuws van het FoMu

Fotomuseum lid van De MUSEUMSTICHTING (samen met MoMu en DIVA)

Harry Gruyaert - Retrospectieve
09-03-2018 10-06-2018

Harry Gruyaert (Antwerpen, °1941) is een van ’s lands bekendste fotografen. Met deze retrospectieve schetst het FOMU een rijk en verrassend beeld van zijn oeuvre. Gruyaert is een van de pioniers van de kleurenfotografie en sinds 1982 vooraanstaand lid van het gerenommeerde fotoagentschap Magnum.

Centraal in de tentoonstelling staan zijn meest iconische beelden. Elke foto onthult een eigen, uniek universum, opgebouwd met een feilloos gevoel voor kleur, licht en compositie. Gruyaert trekt de wereld rond, voortgestuwd door een niet aflatende zoektocht naar de schoonheid van het alledaagse.

Gruyaerts poëtische vertelkracht komt ook voluit tot zijn recht in drie reeksen. Rivages (2003) bundelt beelden waarin de horizon en de zee centraal staan. Het recent uitgegeven East West (2017) confronteert het kleurenpalet van Moskou in 1989 met dat van Las Vegas en Los Angeles in 1981.  Het conceptuele TV Shots (1974) beschouwt Gruyaert zelf als zijn meest journalistieke werk en is in FOMU te zien als een video-installatie.

Het meesterlijk gebruik van kleurenfotografie – met zijn geliefde Kodachrome film – is Gruyaerts handelsmerk. De tentoonstelling in het FOMU toont echter ook zijn veelzijdigheid en focust op enkele zelden geziene kanten van zijn carrière: vroeg zwart-witwerk, een modecampagne voor Hermès, covers van Penguin pocketuitgaves van Georges Simenon, een hommage aan filmmaker Michelangelo Antonioni, familiefoto’s en uiteenlopende opdrachtfotografie.

De tentoonstelling Harry Gruyaert – Retrospectieve biedt een compleet overzicht van een gevierde carrière. Het is een poëtische vertelling waarbij kleur en licht de hoofdrollen spelen, waar fotografie zich van haar beste kant laat zien en de “voorwaarden voor een wonder” schept.

Curatoren: Rein Deslé en Joachim Naudts.

Monsanto®: A Photographic Investigation – Mathieu Asselin
09-03-2018 10-06-2018

De multinational Monsanto® zorgt al jaren voor controverse. Vandaag is het biotechnologiebedrijf vooral bekend als marktleider van genetisch gemanipuleerde zaden en de veelbesproken onkruidverdelger Roundup. Mathieu Asselin (FR, °1973) onderzoekt al meer dan vijf jaar de gevolgen van Monsanto’s® activiteiten op bevolking en landschap.

Hij fotografeert dumpsites in de Verenigde Staten, portretteert Vietnamese en Amerikaanse slachtoffers van het ontbladeringsmiddel Agent Orange en brengt lobbypraktijken aan het licht. Aan de hand van foto’s, advertenties, nieuwsberichten en vele andere bronnen schept Asselin een genuanceerd en helder beeld van de geschiedenis van het bedrijf, in de hoop een idee te krijgen van wat we in de toekomst nog mogen verwachten.

In 2017 werd de overname van Monsanto® door het Duitse chemiebedrijf Bayer aangekondigd. Tot op heden heeft de Europese Commissie deze overname nog niet goedgekeurd. Milieuorganisaties, wetenschappers en mensenrechtenorganisaties waarschuwen voor de verregaande gevolgen van deze monsterfusie voor de landbouw in de wereld, want “wie het voedsel controleert, controleert de mensen” (Henry Kissinger).

De publicatie Monsanto®: A Photographic Investigation (Actes Sud/Kehrer Verlag) werd vorig jaar bekroond met de Aperture First PhotoBook Award en is genomineerd voor de prestigieuze Deutsche Börse Photography Prize 2018.

De tentoonstelling is een samenwerking met Les Rencontresd’Arles.

Curatoren: Rein Deslé en Sergio Valenzuela Escobedo

Via Facebook of onze website blijf je op de hoogte!

© JDG 28-Nov-2017